روزنامه نگار

آگوست 13, 2009

از اولین باری که شخصی به نام «روبرت لی» برنامه ای برای آموزش روزنامه نگاران در ویرجینیای آمریکا تدارک دید 148 سال و از زمان تاسیس دانشگاه روزنامه نگاری میسوری به عنوان اولین دانشگاه روزنامه نگاری جهان توسط «ولتر ویلیامز» 101 سال می گذرد ولی قدمت این حرفه بسیار بیش از این است. می توان از کشور بریتانیا بعنوان کشوری یاد کرد که اولین روزنامه نگاران حرفه ای در آن شروع به فعالیت نمودند. اینکه روزنامه نگار کیست و آیا میشود به هر کسی که مقاله ای بنویسد و با جمع کردن مطالب و استفاده از آنها، روزنامه نگار گفت ، بین علما اختلاف فراوان است. عده ای معتقدند روزنامه نگار کسی است که بصورت حرفه ای در استخدام یک موسسه باشد و برای آن خبر تهیه کند و عده ای را اعتقاد راسخ بر این است که به علاقمندانی که تحصیلات آکادمیک در این زمینه ندارند و مبادرت به انتشار مطالب می کنند، می توان به عنوان روزنامه نگار نام برد. در کشور ما – ایران – اولین دانشکده روزنامه نگاری که وابسته به انجمن صنفی روزنامه نگاران می باشد در سال 1381 با مشارکت دانشگاه علمی-کاربردی شروع به کار کرد. در این نوشتار سعی خواهد شد اطلاعاتی را که موفق به جمع آوری آن در محیط وب شده ام را در اختیار خوانندگان این وبلاگ قرار دهم. این اطلاعات به کسانی که قصد هر چه بهتر کردن وبلاگشان را دارند، کمک خواهد نمود.

عزیزانی که مسلط به زبان انگلیسی هستند و می خواهند بصورت آنلاین در این رشته تحصیل نمایند ، می توانند با مراجعه به سایت بی بی سی و دانشگاه لندن در این برنامه ثبت نام کرده و از راه دور و از طریق اینترنت آموزش ببینند. اما کسانی که قصد مطالعه حرفه ای در این زمینه را دارند می توانند به خبرگزاری رویترز مراجعه کنند. دانشگاههای روزنامه نگاری در کشور ایالات متحده مانند دانشگاه نیویورک ، دانشگاه ایندیانا ، دانشگاه میشیگان ، دانشگاه کلمبیا ،دانشگاه میسوری ، دانشگاه مریلند ، دانشگاه تگزاس ، دانشگاه کارولینای شمالی، دانشگاه ویسکانسین-مدیسن ، دانشگاه اوهایو و دانشگاه نورت وسترن می تواند ایده های خوبی به شما در زمینه روزنامه نگاری و علوم ارتباطات بدهند.

اما در محیط وب فارسی من هیچ سایت آموزشی را بهتر از سایت آقای برمک بهره مند با نام جدید نیوزپیدا نکردم. ایشان بدون هیچ منتی سعی در تربیت روزنامه نگارانی دارند که به هر دلیل قادر به تحصیل در این زمینه نیستند و مطالعه سایت ایشان می تواند مطالب زیادی به شما بیاموزد. در ضمن شما با دانلود و مطالعه ترجمه ایشان از راهنمای خبرنگاری رویترز می توانید مطالب زیادی به دانش خود اضافه نمایید. یکی از سایتهای مفیدی که توسط دکتر شکر خواه در محیط وب در زمینه علوم ارتباطات ایجاد شده، سایتی است به نام دات که مطالعه آن برای علاقمندان به این رشته پیشنهاد میکنم. آقای نمک دوست تهرانی سایتی به نام رسانه ها و آزادی اطلاعات دارند که یکبار از تصویری که در سایت خود گذاشته بودند در وبلاگ خود استفاده نموده بودم. سایت رو در رو به مدیریت آقای توکلی یکی از سایتهایی است که روزنامه نگاران و دانشجویان روزنامه نگاری، بسیار از آن بهره می برند، در این سایت مطالعه قسمتی با نام هرم روزنامه نگاری را برایتان پیشنهاد می کنم. آقای قوانلو قاجار نیز با سایت روزنامه نگار نو راهنمای خوبی برای روزنامه نگاران جوان هستند.دفتر مطالعه توسعه رسانه ها نیز با معرفی کتابهای مختلف در زمینه علوم ارتباطات بخصوص روزنامه نگاری وتهیه لوح فشرده روزنامه نگاریاطلاعات ارزنده ای در این زمینه فراهم نموده اند.جدید آنلاین نیز قسمتی دارد با نام راهنمای تهیه گزارش چند رسانه ای که مطالب جالبی در آنجا پیدا خواهید کرد.انتشارات ثانیه نیز به عنوان انتشارات تخصصی در زمینه علوم ارتباطات ، لیست خوبی از کتابهایی با زمینه ارتباطات به علاقمندان این رشته معرفی می کند.شما عزیزان با مطالعه سایتهای اخبار ارتباطات و خبرنگار می توانید از اخبار مربوط در حوزه علوم ارتباطی آگاه شوید. در زمینه پژوهش درحوزه علوم ارتباطی می توان به این مراکز اشاره کرد : ایران و جامعه اطلاعاتی، پایگاه اطلاع رسانی علوم ارتباطات ایران ، دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی ، مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ، اداره کل پژوهش های رادیو .

اساتید زیادی چه در خارج از ایران و چه در داخل مشغول تدریس در دانشگاهها برای تربیت روزنامه نگار هستند که با مراجعه به سایتهای بالا می توانید از لینکهای مفیدی که در هر کدام خواهید یافت به این اساتید دسترسی داشته باشید. در مطالب بالا از اختلاف نظرات اساتید در تعریف از روزنامه نگار اشاره کردم. درست است که در بین اساتید در تعریف از روزنامه نگار اختلاف است اما جملگی بر این نکته متوفق القولند که مطالعه و تربیت آکادمیک می تواند دانشجویی را تبدیل به یک روزنامه نگار کند اما  لزوماً تحصیل آکادمیک از وی یک روزنامه نگار موفق نخواهد ساخت.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.